mandag den 7. oktober 2013

Grove scones - 9. klasse


Scones er noet jeg har et litt vanskelig forhold til - et er liksom ikke favoritten;) Men prøver meg fremdeles fram med oppskrifter - det kan jo være jeg treffer blink til slutt;)
Denne falt ihvertfall bedre i smak enn andre oppskrifter jeg har prøvet - og den var riktig god så lenge den var fersk!


For nok til 4 trenger du:

2,5 dl hvetemel
2,5 dl sammalt hvetemel
1 ss smør
3 ts bakepulver
1/4 ts hjortetakksalt
1 ts salt
2 dl surmelk


Start med å smulre smørret i melet.
Ha i resten av de tørre matvarene.
Bland det våte med det tørre.
Arbeid deigen til den er jevn. Jeg vil ikke anbefale en kjøkkenmaskin her;)

Når deigen er fin og jevn, deler du den i to.
Kjevle ut to "fingertykke" leiver, og legg dem ved siden av hverandre på en bakeplate. "Marker" et par streker for pynt om du ønsker;)

Stekes ved 250 grader i ca 10 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...