mandag den 31. marts 2014

Knekkebrød uten mel og fettstoff


Det er ingen hemmelighet at vi elsker knekkebrød her i hus - og at jeg er over gjennomsnittet glad i å prøve ut nye oppskrifter!
Etter en tur i Føtex her for en liten ukes tid siden, kom jeg over Jane Faerbers "gamle" bok - LCHF - Spis dig mæt & glad for kun 99,- og DET kunne jeg ikke la gå min nese forbi;)
Uansett, det er flere ting som er godt prøvet av allerede, og denne livsstilen har mange gode ideer om hvordan man kan bruke flere grønnsaker i hverdagen.. Noe som jeg helt bestemt kan bli litt bedre til.

Uansett, dette er oppskriften på hennes knekkebrød - og de smakte fantastisk! Ikke la deg lure av at det lukter litt egg fra ovnen en periode, det kan man altså slett ikke smake.


For en plate trenger du:

2 dl linfrø / hørfrø
1,5 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 egg
2 ts salt
1,5 dl kaldt vann

Ha det  hele opp i en bolle, og bland det godt sammen.
Deigen vil umiddelbart virke VELDIG våt, men la den hvile en times tid på kjøkkenbenken for å få fikset det. På denne timen vil linfrøene ha sugd det meste av det våte opp, og den vil ha en mere "deig" lignende konsistens.

Varm ovnen opp til 125 grader.

Hell deigen ut på en bakepapirkledd langpanne, og fordel den ut så den dekker hele platen. Jeg kan best like å bruke fingrene til å fordele det det, men det er også et alternativ å legge et stykke bakepapir mere over, og så kjevle det ut.

Stekes i 1,5 time ved de 125 grader. La den avkjøle så smått, og så knekk dem opp.
Holder seg sprøe i forholdsvis lang tid i en lukket boks,

2 kommentarer:

  1. Ihhh de knækbrød må jeg bare prøve at bage. Tak fordi du deler.

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...