onsdag den 10. oktober 2012

Bønnesalat med tunfisk



Enkel, og fryktelig god bønnesalat! Etter å ha lest om denne oppskriften i Spis Bedre 08/12, har jeg hatt lyst til å lage den, men har liksom ventet på en anledning, da kjæresten ikke spiser fisk (fiskefilet er altså ikke fisk!). Så ble det overtidsjobbing på han, og en riktig kosemiddag for jentene her i hus.. Og hvilken middag det var! Det er ikke ofte jeg lager middag uten brød, poteter, pasta eller ris, men denne faller godt i kategoriden "kan lages igjen".
Eneste man skal være obs på er at om den er blandet med dressingen, holde den ikke særlig godt i kjøleskap. Så enten spiser du opp det hele, ellers så blander du kun sammen det du spiser;)

Nå vet jeg ikke hva edamame bønner heter på norsk, om noen vet det, må de gjerne hjelpe meg! Jeg tror muligvis det er soyabønner, men er ikke helt sikker.

Nå ble det en god del forandringer på oppskriften underveis, så her er hvordan jeg laget den. Holder for 2 godt sultne!
200 g edamame bønner
250 g grønne bønner (eller buschbohnen som posen har det med å hete her!)
250 g tunfisk
125 g cherrytomater
10-15 kalamata-oliven
En håndfull ruccola
Salt
Pepper
Olje til å steke i

Om man har tenkt på forhånd og tatt edamame bønnene (for det er sånn de kommer her!) ut av fryseren, er det bare å rense dem med en gang. Dette er nemlig ikke bønner du spiser skallet på! Jeg syntes det var lettest å hjelpe dem litt på vei med et lite knivhakk midt på bønnen, og så bare presse innholdet forsiktig ut i en dyp tallerken, men alle har nok en metode som de finner best;) Har man derimot ikke husket å ta dem opp på forhånd (som skjer både titt og ofte her!) heller du bare kokenede vann over dem, og lar dem stå i ca 5 minutter, og så renser du dem bare som beskrevet ovenfor.
De grønne bønnene blancherte jeg bare hurtig; kok opp litt vann, ha dem oppi en 1-2 minutter, og så over i iiiiskaldt vann, gjerne med litt isbiter om man har tenkt så langt. Men iskaldt renndene vann fra vasken fungerer altså også om det ikke finnes noen isbiter i din umiddelbare nærhet.
For tunfisken gjør du sånher: Ha en lillesmule salt på begge sidene av tunfisken; og stek dem på høy varme i litt olje.. Den skal ikke ha land tid, kun 1-2 min på hver side.. Altså mye mindre enn man skulle tro! Det kan godt bli litt tørt om man ikke klarer å gjør det hele riktig. Du kan godt se på mine at de har fått litt i meste laget; men det var nå heller så! Ikke alltid lett å gi 100% oppmerksomhet til maten når man han en tre-åring som så gjerne vil hjelpe til.
Når fisken er ferdig stekt, strør du litt pepper på siden, og skjærer den opp i fine munnfulle biter.
Del tomatene i to, plukk olivenen opp fra glasset, og skyll ruccolaen!
Det var det! Nå skal der bare blandes en dressing sammen, og så er maten klar.


For dressingen:
3 fedd hvitløk
3 ss olivenolkje
3 ss hvitvineddike

Press hvitløkfeddene opp i en skål, ha oljen og eddiken oppi, og pisk godt til du får en viss tykkelse på det,

Bland dressingen og alt det grønne (eller det du skal spise nå) sammen, anrett på tallerken(er) og fordel tunfiksen over.

Eneste jeg kan si er... Mums! Dette var godt!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...