mandag den 5. november 2012

Coleslaw med eple


Jeg elsker grønne, litt sure epler.. Mums! Og er også ofte på jakt etter nye måter å bruke eple på i maten. Det er altfor lett å bare gå den klassiske veien å putet dem i en kake i stedet! Men her er da et (vellykket) forsøk, om du spør meg.

God og crispy coleslaw, med spill fra en godt og syrlig eple, og en god og sterk chili.

Og se bare hvor fint eple er, med slips og det hele! Jeg har ikke lagt merke til det tidligere sesonger, men i år syntes jeg jeg ser det alle veie; og det ser sejt ut! Det har ingen forskjell for smaken, det betyr bare at det var litt frost når eplene sto i blomst, så ingen fare^^

Men, for coleslaw til 4 trenger du:
1 grønt eple
2 gulerøtter
1/4 lite kålhode
1/4 frisk chili

0,5 dl creme fraiche
0,4 dl mayo
1-2 ts vineddike (smak til)
3 ts brunt sukker
2 ts sitronsaft

Start med å gjøre grønnsakene klare. Pill eplet, og skjær det opp i julienne. Gjør det samme med gulerøtter og kål. Finhakk chilien.
Ha gulerøtter, kål og eple opp i en skål sammen, og bland godt.

Bland sammen cremefraiche, mayo, sukker og sitronsaft, og smak det hele til med vineddike. Når du er kommet til smaken du ønsker, blander du chilien oppi, og rører godt sammen.

Tilsett cremefraiche blandingen til kål, gulerøtter og epleblandingen, og bland det hele godt sammen.
Den kan godt spises med en gang, men den blir bare enda bedre om den får stå en times tid i kjøleskapet for at smakene skal sette seg!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...