lørdag den 2. februar 2013

Pizza bianca med manchego


Eller hvit pizza om du vil. Pizza bianca kjennetegnes ofte som en pizza som ikke har en tomatsaus, men en eller annen alternativ topping i stedet for, som creme fraiche eller olje. Godt er det ihvertfall med litt anderledes pizza engang iblant;)
Tidligere denne måneden laget jeg en salat med blant annet fenalår og manchego, og resultatet av det var at jeg nå har både fenalår og manchego ost igjen. Jeg er selv ikke den aller største osteperson, men jeg holder på å "lære" meg å like ost. Jeg blir mer og mer glad i bløte oster, mens harde sauemelksoster (ok, fåremælksoster høres bedre ut!) er jeg litt mer skeptisk til. Manchego var dog fantastisk sammen med den søte pæren og salte fenalåret!
På en av mine oppskrifts utklipp i kategorien "well, dette er interessant", kunne jeg huske at jeg hadde lest litt om at manchego smakte veldig godt smeltet, så det fant jeg ut jeg ville prøve. Og ja. Den smakte godt! Den smakte fremdeles av sauemelk, men den ble fremtredene på en annen måte, og litt mer "rund" i smaket. Riktig godt!

For fyll trenger du:
Creme fraiche, jo fetere jo bedre
Manchego ost
Basilikum
Oliven
Salt
Pepper

Start med å lage en pizzabund etter eget ønske. Når pizzabunden er ferdighevet, og klar til å komme i ovnen, setter du ovnen på 250 grader, legger en stekeplate inn i ovnen så den blir god og varm, og går så igang med resten;)

Start med å rulle/presse/forme deigen ut til ønskede mengder pizzaer, jeg halverte "min" oppskrift og fikk 4 små pizzaer ut av det. Jo flatere deig jo bedre;)
Smør cremefraiche ut i en tynt lag på pizzen. Jeg brukte 18%, har du 38%  vil jeg anbefale det! Skjær opp manchego ost i tynne skiver, og fordel det jevnt ut over pizzaen.
Når ovnen er varm, tar du stekeplaten ut av ovnen og sklir pizzaen over. Du må gjerne ha pizzaen på et bakepapir når du gjør det. Stekes i omtrent 5-9 minutter, så kikk etter 5 minutter å se hvordan det ser ut. Pizzaen skal være stekt og gylden i kantene, og osten skal være smeltet.

Når pizzaen er ferdig stekt, strør du oliven (om de er med sten må du gjerne fjerne dem først) ut over pizzaen sammen med friskrevet basilikum. Krydre den lett med frisk salt og pepper, og server!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...