mandag den 26. august 2013

Vindampet torsk med fargerike gulerøtter og blomkålssalat


Kjenner dere den følelsen, når man går på butikken eller markedet med en enkel handleliste, for så å finne et eller annet som bare skriiker "jeg vil med hjem". Dette var en slik ting. Gulerøtter. Med farge. Jupp. De ble helt klart med mig hjem;)
Vores middagsplaner ble derfor litt anderledes enn hva jeg først hadde planlagt, for når jeg hadde så flotte gulerøtter med hjem, skulle det så spises;)


For middag for to trenger du:


2 torskefileter
En hvitvinsjatt

4-5 gulerøtter, gjerne i farger
Sitronsaft
Pepper

10-15 friske erter
Blomkål
Feta - i tern
1/4 agurk
1/4 Paprika
1 ss olivenolje
Pepper

Finn frem et ovnfast fat, og sett ovnen på 200 grader. Legg torskefiletene oppi, og hell over en sjatt vin (eventuelt vann). Dekk fatet godt til med folie, og ha dem inn i en varm ovn i 15-20 minutter.

Gulerøttene valgte jeg å gjøre virkelig enkle denne gangen; De ble skrelt, og fikk så en tur med juliennejernet. Til slutt helte jeg litt sitronsaft over, og kvernet over litt pepper.

Blomkålsalaten ble MEGET enkel, og mums, så god. Det er definitivt ikke siste gangen jeg lager denne, for å si det sånn.
Finhakk litt blomkål i den mengden du nå spiser, og ha det opp i en bolle. La det få følge grovhakket agurk og paprka, og dryss over litt feta i de mengdene du ønsker. Rens ertene, og hell dem over.
Pisk olivenoljen lett med pepperen, og vend salaten godt i det.

Server det hele på en tallerken, og nyt de flotte fargene!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...