tirsdag den 6. august 2013

Svinekotelett med varme tomater og gnocchi


Dette er rett og slett en virkelig hurtig rett som kan lages på under en halvtime, også selv om man ikke er verdens hurtigst i kjøkkenet. Og om man som meg har litt parmesan ost i kjøleskaet som bare skal brukes så fort som mulig, er det jo enda bedre;)
Gnocchi er den "spesielle" ingrediensen i denne retten - og da jeg endelig fant noen på butikken, skulle det jo prøves av;) Det er en slags potetpastabolla; men smaker sånsett som ren pasta, ihvertfall de vi fikk tak i. De kan dog komme i forskjellige utgaver, eller man kan lage dem selv. Akkurat det begir jeg meg ikke ut i enda!



For middag for 3 trenger du:


350 g gnocchi - av potet
300 g store tomater - i grove tern
1 kinesisk hvitløk - finhakket
3 svinekoteletter
Salt
Pepper
Olivenolje
1 ts sukker
Parmesan ost - masser



Start med å sette over en gryte med vann til gnocchien - og kom masser av salt i.
Skjær tomatene i grove tern, og finhakk hvitløket.
Krydre kotelettene med salt og pepper, og stek på en panne med olivenolje. Den skal ha ca 1 minutter på hver side på høj varme, deretter 1 minutt pr cm de er på hver side på lavere varme. Da mine koteletter var omtrent 1 cm tykke, fikk de deretter 1 minutt på hver side.
I en annen stekepanne har du litt olivenolje i, og ha så hvitløket oppi. La hvitløket steke med i 1 minutt til de tar litt farge og dufter godt, men for all del ikke bli bunt. Tilsett tomatene og dryss sukkeret over. La tomatene steke til de begynner å se litt knuste og våte og flate ut;)
Kok samtidig med alt dette gnocchiene etter pakkens anvisning. Hell vannet fra, ha tomatene oppi og vend det godt.
Riv masser av parmesanost over - og server!

Og er jeg imponeret over gnocchi? Egentlig ikke;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...