fredag den 9. august 2013

Kakaohavregrøt toppet med blåbær


Så er der nesten hverdag. Nesten! Selv om jeg selv har sommerferie litt mer, er det to stykker som skal ut av hus om morgenen, så matpakker skal smøres, og frokost skal lages forholdsvis tidlig. Ikke noe med å sitte lenge å hygge med bordet på samme måte nå mer;)
Frokost er alltid en utfordring, spesielt for meg, for jeg gidder ikke spise det samme hele tiden. Sure - jeg kan da spise skyr et par dager etter hverandre om jeg bruker forskjellige toppinger, men litt kjedeig blir det i lengden likevel.

Denne uken har det gått mye i havregrøt, da det er forholdsvis hurtig å lage. Og så metter det godt - hvilket bestemt ikke er en dårlig ting!
Denne her, tror jeg er favoritten så langt, for hva er bedre enn SJOKOLADE til frokost? Ikke mye som slår det syntes nå jeg. Lillepiken var ikke helt enig, den var slettes ikke søt nok for henne (eller kanskje var den for salt?). Men så ville hun heller ikke spise blåbærene. Hva skjer det for at jeg har en jente som elsker tørket skinke, fisk, fenalår og lam - men som ikke spiser blåbær og kirsebær... Hrms..


For 1 porsjon trenger du:

1 dl havregryn
1,5 dl vann
1/4 ts salt - gjerne grovt
1/2 - 1 ss kakaopulver (altså det mørke man bruker til kaker. Ikke blandemedmelk nesquickpulver)
Evt 1 ts sukker
Blåbær til topping (eller hva du nå har)

Ha alle ingrediensene minus bærene opp i en dyp tallerken og bland det godt rundt. Jeg syntes ikke det trenger sukker, da bærene i seg selv gir sødme nok, men om du ikke kan unnvære det, blander du også det inn;)

Ha det i mikroen i 2 minutter, rør eventuelt en gang underveis. Om alt vannet ikke er vekk etter 2 minutter, gir du den et par sekunder mer til det er vekk..

Topp det hele med masser av blåbær (eller de bærene/frukten du nå har) og nyyyyt luksusfrokost til tusen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...