mandag den 1. juli 2013

Lyse og luftige boller med Skyr


I forbindelse med at jeg har begynt å spise en god del Skyr om morgenen, kommer jo følgende fra det at det av og til en rest når jeg beregner litt feil og kjøper for mye. Og å kaste mat prøver jeg også så godt jeg kan å la vær med!
Etter å ha kikket på en MEGET kjedelig liten rest Skyr i kjøleskapet et par dager nå, fikk jeg endelig tatt meg sammen for å få gjort noe med det, og resultatet ble disse myke, lyse og florlette små bollene. Slettes ikke et galt resultat;)


For 15 små boller trenger du:

1,5 dl vann
50 g smør
25 g gjær
1 dl Skyr
1 ts salt
500 g hvetemel

Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmasken, og kjør deigen i 10-15 minutter til du har en god og jevn deig.
La deigen heve i 30 minutter. Form 15 små boller, og la den heve i 30 minutter mer.

Stek dem ved 200 grader i 15-20 minutter, til de er blitt lett brune under bunden, og gir en hul lyd når du banker på dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...