fredag den 19. juli 2013

Salade nicoise med tun, ansjos og et meget bløtt egg


 Eller det er det jo faktisk ikke, da der slett ikke er noen oliven i - men prinsippet er da laget ut derfra!
Jeg hadde aldri hørt om denne typen salat før jeg for et par år siden arbeidet i et kjøkken - og jeg ble straks en stor fan! Masser av fisk OG poteter. Jeg har en ting for poteter - elsker det! Og så blir man mett av salaten, faktisk i et stykke tid. Og det kan man altså ikke si om alle salater!


For middag for 2 trenger du:

200 g tun (eller en boks. Du bruker hva du har)
Litt ansjosrester, om du har
2 egg - bløtkokte (kokende vann med eddike, egg opp i 7 min, kjøle ned)
2-3 stenger selleri - finhakket
150 g cherrytomater - i halve
200 g kokte potetrester, kalde
100 g dampede grønne bønner, kalde
3 ss olivenolje
2 ss hvitvinseddike
Salt
Pepper

Start med å sette vannet over for å koke eggene. Om du koker dem syv minutter, og egget har "normal" størrelse, skulle det være kokt på denne tiden. Mine egg var bare "litt" større enn beregnet;)
Skjær potetene i skiver, og fordel dem i bunden av tallerkenen. Ha snittete bønner og selleri over.
Del egget i to, og legg det på toppen. Fordel tunfisk og tomater rundt om, og topp det hele av med ansjoser (om du har).
Pisk olje og eddike godt sammen, og dryp det over blandingen. Krydre med salt og pepper til slutt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...