tirsdag den 29. maj 2012

Andelår med rabarbrasalsa



Her i forrige uke fikk jeg besøk fra Norge av min mor og min bestemor, og de hadde en liten gave med til meg. En STOR bærepose fylt med de fineste rabarbraer fra bestemor sin hage. Så da var det jo bare å gå igang;)
Jeg startet ut med  å lage mamma sin klassiske rabarbrakake. Det har også (selvfølgelig) blitt kost på verandaen med en kopp sukker og et stykk rabarbra til oss alle.
Nå var det på tide å lage middag, og jeg ville gjerne prøve noe annet enn den klassiske kompotten (som ellers er riktig god).
Valget falt på rabarbrasalsa! Nok en gang inspireret fra bladet Mad og Venner. Blir nok ikke siste gang jeg lager dette!
Salsaen passer også godt til en god og fet fisk.

Start med å sette andelårene over, da disse er det som tar lengst tid.
Vi beregnet ett andelår per person.

Dupp andelårene tørre, og brun dem hurtig med litt salt og pepper i en stekepande.
Ha dem oppi en ildfast form, eventuelt med litt væske i bunden, og la dem steke i en 45minutter til 1 times tid ved 170 grader. Om du lar dem steke 1 full time, vill de være litt tørre (men jeg foretrekker dem slik)
Bare sjekk at de har 75" før du tar dem ut, da andekjøtt også skal spises godt stekt!


Når anden har stått i ovnen ca 20 minutter, går du videre med resten.
Start med å sette en gryte vann over til å spillkoke, da den skal brukes litt senere.

For salsaen trenger du:
4-8 rabarbra, alt etter hvor tykke de er
1 rødløk
1 lime, saften
1/2 bundt vårløk
1 grønn chili
2 ss akaciehonning
2 ss eplecider eddike
Salt
Pepper
Eventuelt frisk koriander til pynt

Start med å hakke rabarbraen oppi mindre stykker (eventuelt kan du nøyes med skiver som jeg har gjort her, men om du vil ha en mer jevn salsa, skjærer du dem opp i litt mindre stykker)
Disse skal du da oppi vannet når de fosskoker, og la dem være i 10 sekunder. Når de 10 sekundene er gått, tar du dem hurtig opp av gryten og over i en skål fylt med iskaldt vann. Fyll på med frisk kaldt vann for å være helt sikker på at de ikke koker videre inni.
La rabarbraen bare ligge oppi vannet, mens du går videre.
Pill og hakk rødløken fint. La vårløken få samme behandling. Skrap kjernene ut av chilien, og hakk den veldig fint.
Ha det hele som er hakket oppi en bolle, ha oppi limesaften, honning og eddike, og bland det hele godt sammen.
Ha rabarbraen opp av vannet, dupp den hurtig tørr, og ha den også opp i bollen med resten.
Smak til med salt og pepper, og la den stå i kjøleskapet til andelåret er ferdig.

Enjoy!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...