søndag den 13. maj 2012

Othellolagkage med rabarbraskum


Othellolagkage... Dette er en meget typisk dansk kake, som kjæresten har ville ha meg til å lage et godt stykke tid. Det har dog vært en utfordring å få meg til å gjøre det, da jeg syntes originalen av kaken er litt for søt og mektig.. Men det er jo ofte slik lagkaker er!
Men, her om dagen kjøpte jeg et nytt magasin, nemlig "Mad og Venner", og falt over denne oppskriften! Dette så ut til en kake jeg faktisk kunne spise selv, elsker rabarbra, og det ville gi en mye trengt friskhet til kaken!
Som sagt, så gjort, og da både morsdag og festmat-tema dukke opp i samme uke, var det ikke tvil om jeg skulle lage!

Kaken består av:
Makronbund
- 75g mandler, finhakket eller blendet
- 70g melis
- 1,5 ts hvetemel
- 2 eggehviter
- 0,5 ts eddik
- 3,5 ss melis

Rabarbrakompott
- 600 gram renset rabarbra
- 200 gram rørsukker
- 1 vaniljestang, kornene
- 5 gelatinplater

Skum
- 2 dl rømme, meget gjerne 38% (finnes det i Norge?)
- 4 dl kremfløte
- 4 ss melis
- 1 ss sitronsaft

Samling
Sitronsaft
Lagkakebunder

Sjokoladetopping
150g mørk sjokolade, grovhakket
40g smør
2,5 ss kremfløte
0,5 ss melis
ca 300 gram marcipan


Jeg fant godt ut underveis at dette var en meget stor utfordring! (men lærte riktig mye!)

Jeg startet med å lage rabarbrakompotten, da den skal nå å kjøle helt ned før kaken kan samles.


Ha vaniljekornene, sukker og rabarbra i en form (jeg brukte den jeg lager lasagne i). Bland det hele godt sammen, og stek det hele i ovnen ved 200 grader i 20 minutter. (Den skal virkelig ikke ha mer, så pass på tiden her!)







Etter du har tatt dem ut av ovnen, starter du med å avkjøle den ned til 150 grader, da det er temperaturen du trenger ovnen på senere.
Ha gelatinplatene i noe kaldt vann for å løse dem opp litt.

Mos rabarbraen godt sammen med en gaffel.




Klem vannet ut av gelatinplatene, og rør dem inn i blandingen til de er oppløst.
Sett kremen til avkjøling, og gå videre over til Makronbunden










Ha mandlene i en liten blender, og mal dem fint. (men ikke til mel!)


Ha mandelen, melet og melisen i en bolle, og rør det godt sammen.

Pisk eggehvitene stive, og så tilsetter du eddike og melis, og pisker det hele sammen til en fin masse.
Vend det hele sammen med melblandingen.

Det ville nok vært litt bedre å klippe ut en bakepapirbund her, men det fant vi ut litt for sent. Men så vet vi det til neste gang!

Stek det hele i ovnen i en 30-40 minutter (kikk etter på fargen selv!) ved 150 grader.



Den skal ha sånn her farge når den er ferdig! For at bakepapiret lettere skal slippe kaken, kan det være lurt å dryppe litt vann på undersiden av papiret. Den løsner lettere da!





Så er det skummet der står for tur!

Nå skulle rabarbrakompotten være forholdsvis kjølet ned, så det er meget fint tidsmessig.
Piske rømmen, fløten, melis og sitronsaft til godt skum i en skål.
Vend rabarbrakompotten inn i blandingen, forsiktig så du ikke slår all luften ut.
Fyld litt av kremen på en sprøytepose (jeg trenger seriøst til å få kjøpt meg noen, det er så lett å drepe luften ut når man bruker fryseposer...)
Du skal fylle nok til at kaken skal pyntes!
Legg posen inn i kjøkeskapet så den kan begynne å sette seg med en gang.

Dynke makronbunden inn i sitronsaft, og smør halvparten av skummet oppi. Husk at det skal være halvparten, hvis ikke blir neste lag bare altfor tykt! (for det gjorde jeg!)
Legg en kakebund ovenpå, fyll på med resten av kremen, og legg den siste lagkaken ovenpå.
Sett det hele inn i kjøleskapet, minst en time tid, til skummet har fått satt seg.





Glemte selvfølgelig å ta bilde av neste bit av prosessen! Neste gang skal jeg også kjøpe inn noe marcipan som faktisk er beregnet på dette... For denne vi hadde herhjemme var godt nok ikke god!
Smelte sjokoladen og smøret over vannbad. Når 3/4 av av massen er smeltet, tar du den vekk fra vannbadet, og rører fløten og melisen til den er helt jevn. La den kjøle litt ned imens du begynner mer marcipanjobben.

Måten det burde bli gjort på: rull marcipanen ut i en pølse det er like lang som kaken, ut kjevle den ut til samme høyde som kaken er (eller litt høyere).

Måten jeg gjorde det på.... Vi endte opp med å kjevle ut små biter, og bare "lime" dem litt sammen underveis med vann etc. Det fungerte fint nok, men ja, finner nok en bedre marcipan neste gang.

Smør sjokoladen ut over kaken, og sprøyte en fin (min krem var fremdeles ikke satt nok, så den ble ikke spesielt pent) sirkel rundt, og eventuelt en liten "dott" på slutten i midten!
Sett så kaken i kjøleskap et par timer, så kremen får tid til å sette seg


Vi serverte denne med syltede rabarbra, og spiste innpå! Husk dog, den er veldig mektig!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...