onsdag den 2. maj 2012

Frisk sommersalat


Ok, godt nok er ikke Mai-Juni fult ut sommer, men denne retten er likevel det jeg forbinder med sommermat. Og i og med at Matbloggsentralen sin utfording denne uken er Asparges, passer det jo veldig fint å dele den med andre også! Frisk asparges. Gode tomater med masser av smak. Nye poteter kokt med litt salt vann (det er et must at skallet er på!). Det lages sammen på ingentid, og smaker så utrolig godt!

For 2 så trenger du:
En liten bundt asparges, litt større  om dere er like glad i det som meg
75g frisk mozerella
8-9 små nypoteter
1 god og stor tomat
1/2 rødløk


Hakk opp tomaten i stykkee av ca 1x1 cm i størrelse. (og nei, du behøver ingen linjal!)






Kok potetene godt i salt vann (jeg liker mine litt overkokte, men bare stopp før det om du ikke liker dem sånn!) Det er viktig at du har en del salt i vannet, da det er med på å sette en god og rund smak på salaten.






Hakk rødløken fint (gjerne enda finere enn det jeg har gjort!)







Kutt eller riv mozerellaen opp i passende biter. Hva du ser passende er jo litt opp til hver enkelt, men jeg kan riktig godt li' dem litt større i det!






Brekk av det harde på aspargesen og kutt dem pent til, gjerne i like store biter. Ha aspargesen oppi kokende vann med en liten smule salt i (gjerne potetvannet for å gjøre det litt hurtigere) et par minutter. Når de har fått den fine og grønne fargen, har du den opp av det varmet vannet, og skyller dem grundig i kalt vann til de er HELT kalde. La dem dryppe av på et lite stykke kjøkkenrulle.




 Del potetene i to, og ha dem i bunden. Hell det hele over, gjerne i flere lag så alt blir godt og blandet!
Håper det faller like godt i smak hos andre som det gjør hos meg!





3 kommentarer:

  1. Hei

    Jeg skriver en artikkel om helgemat på www.sol.no, og fant denne oppskriften hos deg. Kan jeg få bruke bilde samt linke til artikkelen?

    På forhånd takk for svar.

    Mvh Cecilie Moestue i SOL.no

    SvarSlet
  2. Så koselig! Det må du gjerne:)

    SvarSlet
  3. Takk skal du ha, her er link:

    http://www.sol.no/mat/2012_05_04_8293_tid-for-asparges-og-pavlova.html

    Hilsen Cecilie i SOL

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...