fredag den 11. maj 2012

Surmelkskake med kanel


Dette her, det er "kaken". Siden 9.klasse (leeenge siden altså), hvor vi fikk i "oppdrag" å lage en allergivennlig kake, ble dette valget. Ingen egg! (da min far ikke kan tåle det for godt).Vet godt jeg har egg i kremen, men det er bare for å få den litt mer jevn, ingen krav!
Tror denne kaken ble laget minst en gang i måneden, i ett par år... Så... Dette er en kake jeg har laget myye... Den smaker fremdeles godt;)

Denne oppskriften rekker til en langpanne, min mor sin er en liten smule mindre enn normalen, men den kan fint lages i en "normal" panne. Den skal bare ha litt kortere tid!

Finn frem:
12 dl hvetemel
8 dl kulturmelk (den mørkeblå!)
8 dl sukker
100g smør, smeltet
2 ts bakepulver
1 ss kanel (her tar du så mye du ønsker)

Sett ovnen på 200 grader, sett smørret over til å smelte, og gå så igang med kaken.


Bland kulturmelken og sukker godt sammen, og tilsett hvetemelet litt etter litt.

Tilsett bakepulver og kanel, rør det godt inn, og ha i smørret.
Når masse en fin og jevn, har du det hele oppi en smurt langpanne.


Fordel røren jevnt i pannen, og så er den klar!

Stekes i ovnen i 30-45 minutter, alt etter hvor stor din langpanne er.
Haes ut, og avkjøles (behøver man ikke, men glasuren blir penest om den blir avkjølet først)


Som du ser på min glasur er den en lille smule klumpete, men rør litt mer, så slipper du det.

For kremen trenger du omtrent:
100g smeltet smør
400 gram melis
3-4 ss kakapulver
1 egg / eller litt melk for å holde kaken fullstendig eggefri.

Bland det hele godt sammen, og smør så utover (helst avkjølet kake)



3 kommentarer:

  1. Hei

    Jeg skriver om mat på www.sol.no, og fant denne eggefrie oppskriften hos deg. Kan jeg få bruke bildet samt linke til bloggen din? På forhånd takk for svar.

    Hilsen Cecilie i SOL

    SvarSlet
  2. Hallo! Bittelitt mye sukker i oppskrifta? Ellers god på smak��

    SvarSlet
  3. Her trenger du ikke egg til kremmen. Melis, kokesjokolade uten egg, litt kaffe og vaniljepulver gjøre susen. En eggfri kake😊

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...