tirsdag den 8. maj 2012

Fint langpannebrød med durum



Her i huset spiser vi egentlig kun rugbrød i hverdagen, så når det først er weekend, så koser vi oss litt ekstra med lyst brød. Utover helgebakst, lager vi vel egentlig kun brød som tilbehør til andre retter, og da er dette en super størrelse.

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve brød med durumhvete, men det har liksom aldri blitt til noe. Da jeg endelig fikk tatt meg sammen til å få kjøpt inn noe durummel, gikk det dog hurtig.

Jeg tok utgangspunkt i focaccia-oppskriften jeg har brukt maaange ganger (men fremdeles ikke fått lagt ut bilde til... Shame on me!) da dette er en deig jeg kjenner riktig godt.
Resultatet ble fint, men tror jeg vil ha litt mer durum i for en mer markant smak neste gang!

For en liten langpanne med brød trenger du:
215 gram Durum mel
585 gram hvetemel
30 gram gjær
1 ts salt
6 dl vann
Olivenolje til å smøre inn brødet med

Bland melene godt sammen, og smuldre gjæren oppi. Ha i saltet, og rør det hele godt sammen. Ha vannet i, og la deigen kjøre til den er godt blandet sammen. Dette er en meget våt deig (min ble ihvertfall det), så jeg lot den bare heve i panna den skulle stekes i.
Smør en liten langpanne godt inn med olivenolje, og hell/skrap deigen over i panden. Dekk den til med et kjøkkenhåndkle, og la den heve en times tid.
Smør den inn i olivenolje, og stek den i en forvarmet ovn på 230 grader i en 10-15 minutters tid. Følg med mot slutten av baketiden, brødet skal lage en fin lyd når du banker på det.

Om du skal jukse litt for å være sikker på at du kan få brødet helt ut av formen, kan man godt legge et bakepapir under. Men husk å ha litt olje på den også for å få den riktige smak!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...