lørdag den 26. maj 2012

Mammas rabarbrakake


Her til jul fikk jeg en bok av mamma, hvor hun har ført inn oppskrifter på alle kakene jeg har vokst opp med der hjemme. Det er alt fra enkle langpannekaker og vafler, til supper og tomtebrygg.
Jeg jobber meg sakte, men sikkert igjennom hele boken, og nå var turen kommet til rabarbrakaken! Så passet det jo ekstra fint at Matbloggsentralen kjører rabarbra som denne ukens utfodring.
Dette er kanskje ikke den mest spennende og nytenkenes oppskriften, men det er kake der helt sikkert vil bli laget igjen, for den ble godt nok spist opp hurtig!
Tror dog jeg vil bruke rørsukker som topping nest gang, om ikke annet fordi det ser så mye bedre ut!

Uansett, det du trenger, til en liten langpanne er:
2 egg
2,5 dl sukker
1 dl melk
60g smør
3 dl mel
2 ts bakepulver

3-4 store stenger rabarbra
Rørsukker til topping



Start med å smelte/varme opp melken og smøret. Er du smart (det var ikke jeg) så deler du såklart smørret opp i litt mindre biter før du går igang...


Sukker og egg piskes godt og luftig opp.

Når dette er ferdigpisket, har du oppi melkesmøret og rører det godt sammen.
Når det er ferdig, blander du det tørrer godt inn!


Ha hele blandingen oppi en bakepapirkledd liten langpanne


Skjær rabarbraen opp i biter av 1-2 cm lange, og ha dem oppi kaken. Om du velger å stikke dem inn "andre veien" kan de godt være litt lengre. Strø godt over med (rør)sukker, og ha det hele inn i ovnen ved 180 grader i en 40-45 minutter.


Spises som den er, eller serveres med litt god vaniljeis.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...