onsdag den 25. december 2013

Bestemors risboller


Er det noe jeg forbinder med første juledag - så er det disse! Første juledag inviterer bestemor nemlig slekta på besøk! Først den helt tette familie til ribbe - og resten til kaker senere! Og der kom - ihvertfall som jeg husker, disse alltid frem.

Og nå - etter at jeg har laget dem selv... De var SÅ mye lettere å lage enn jeg trodde de ville være. Og så godt. Det blir helt klart laget igjen;)


For en 20-25 store trenger du:

2 egg
250 g melis
1,5 ss kakao
100 g mørk sjokolade
4 ss kaffe
250 g delifa (kokos) fett
100 g puffet ris

Start med å piske melis og egg til de blir gode og luftige. Sett samtidig sjokoladen og kokosfettet over for å smelte i en gryte.

Når eggene er gode og luftige, pisker du inn kakaopulveret.
Bland kaffen inn i det våte i gryte. La det stå rundt 5 minutter, eller mer på benken for å kjøle litt ned inden du heller det over. Bland et godt sammen;)

Bland det hele så godt sammen med de puffa risene, og fordel det i muffinsformer. La dem sette seg litt som de er, gjerne i en kald vinduskarm, før du putter dem i tette bokser i kjøleskapet.

3 kommentarer:

  1. Dette var superoppskrift. Nydelige! Jeg plusset på med en god teskje vaniljesukker og lagde dem mindre, det ble ca 40 topper.

    SvarSlet
  2. 4 ss kaffe, er det kaffepulver eller ferdig kaffe?

    SvarSlet
  3. Hvilken type mørk sjokolade? 😅

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...