mandag den 18. november 2013

Jordskokkesuppe med bacon


Jordskokk er en merkelig liten knold - og ihvertfal ikke en jeg har brukt så mye av opp igjennom tidene. Men - da jeg kom forbi en pose med noen deilige og store (!) måtte jeg jo prøve dem av. Og jeg kunne huske jeg hadde lest en oppskrift inne hos Trines Matblogg - så det ble litt den vei. Men kun litt.
Her er hvordan jeg lagde den:

For middag til 4 trenger du:

400 g jordskokker
1 kinesisk hvitløk
1 løk - finhakket
Smør til steking
1/2 dl hvitvin
2,5 dl vann
1 buljongterning
5,5 liter melk
1,5 liter fløte
Sitronsaft
Salt
Pepper

Bacon - sprøstekt
Brød


Finhakk løk og hvitløk, og skrell og skjær jordskokkene opp i mindre biter. Svits løk og hvitløk i smørret. Ha i jordskokkene og la dem surre med. Tilsett hvitvin, og la den koke inn. Tilsett så melk, vann, buljongterning og fløte, og la det koke til det er mørt.
Blend suppen, og smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Serveres med sprøstekt bacon og litt godt brød, og nyt mandagen;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...